Forretningsplan til webshop

Som ejer af en webshop ved du, at hjemmesiden kun er toppen af isbjerget. Under overfladen ligger arbejdet med alle de ting, som kunderne ikke ser. Distributionsaftaler, SEO, betalingsaftaler og så videre. 

Og for at sikre dig, at dit stakkels isbjerg ikke smelter, er det en god idé at tænke over, hvilket vand du sænker det ned i. Eller med andre ord; at lave en god forretningsplan.

Få en færdig skabelon til en forretningsplan til webshop

Med en forretningsplan kan du først og fremmest sikre dig, at du får de bedst mulige betingelser for, at din webshop kan trives og vokse.

Derudover er det en fordel at have en forretningsplan at vise din bank eller eventuelle investorer, når du skal overbevise dem om at investere i din webshop.

En veludført forretningsplan viser nemlig, at du er seriøs og professionel i din tilgang til at drive din webshop – og det kan investorer godt lide. Og så kan det være med til at overbevise dem om, at din webshop nok skal klare sig.

Vores gratis skabelon indeholder alle de punkter, du skal overveje, når du laver en forretningsplan til din webshop. Det eneste, du skal gøre, er at følge en trin-for-trin-guide. Så sender vi automatisk en flot, præsentabel forretningsplan til dig på PDF – baseret på dine svar.

Men hvad er en forretningsplan – og hvad skal den indeholde?

En forretningsplan hjælper dig med at få samling på alle de tanker, du har gjort dig under forberedelserne til at starte din webshop. Den hjælper dig med at overskue din idés kerne og slå fast, hvordan din webshop skiller sig ud på markedet, hvem din målgruppe er, og hvilket problem din idé løser. 

Med en forretningsplan bliver du også tvunget til at tage stilling til vigtige områder, som du måske ikke har sat ord på endnu. Hvem er dine konkurrenter, hvordan skal din økonomi hænge sammen, og hvad er mulighederne for at skalere på sigt?

Ved at sætte ord på alle de ting, kan du selv få et bedre overblik over din webshops fremtid – og, måske vigtigst; det kan dine fremtidige investorer også.

Sådan laver du en forretningsplan til din webshop

Med skabelonen slipper du for at overveje, hvilke punkter du skal have med i planen, samt hvordan du får den stillet op på en præsentabel måde. Det har vi nemlig gjort for dig.

Det eneste, du skal gøre, er:

  1. Åbn skabelonen
  2. Udfyld de forskellige trin
  3. Download din professionelle forretningsplan

Undervejs skal du udfylde forskellige punkter. Blandt andet om dig selv, din målgruppe og dine behov for finansiering. Hvert enkelt trin er beskrevet grundigt, så du hurtigt og nemt kan lave din forretningsplan.

Hvad skal en forretningsplan til en webshop indeholde?

Med en forretningsplan kan du give et hurtigt og præcist billede af din idé og webshop. Jo grundigere du er, når du laver din forretningsplan, jo større er muligheden for, at din webshop får succes. 

Forretningsplanen til din webshop bør indeholde syv overordnede punkter:

  1. Hvem er du og eventuelle medstiftere?
  2. Hvad sælger din virksomhed?
  3. Hvilken værdi skaber du for dine kommende kunder?
  4. Hvor mange kunder regner du med at få – og hvem er de?
  5. Hvad forventer du af omsætning det første år?
  6. Forventer du et overskud det første år – hvis ja, hvor stort?
  7. Har du behov for finansiering nu eller senere?

De syv overordnede punkter bør være en del af enhver forretningsplan – også din webshops forretningsplan. Punkterne er selvfølgelig også en del af skabelonen, så dem vil du automatisk svare på, hvis du bruger den.

Investorernes interesse i din webshops forretningsplan

For investorer er din webshops potentiale i højsædet. Det er potentialet, de kigger på, når de skal vurdere, om din webshop er værd at investere i. En veludført forretningsplan kan vise dem netop det; din virksomheds potentiale.

Når du taler med dine investorer, er gennemskuelighed alfa og omega. Det er vigtigt, at du er ærlig. Mangler du fx nogle vigtige kompetencer, bør du fortælle det.

For investorerne er det nemlig ikke sikkert, at det er vigtigt, at din webshop fx laver overskud det første år. Hvis du forventer underskud det første år, kan der være gode grunde til det, og hvis de ser et potentiale, vil de gerne investere i din webshop alligevel. Med en grundig forretningsplan er du godt rustet til de spørgsmål, der måtte komme.

Start på forretningsplanen til din webshop i dag – og gør den færdig senere

En holdbar forretningsplan kræver grundighed, og grundighed kræver tid. Derfor behøver du ikke at lave hele din forretningsplan med det samme. Hvis du logger ind, gemmer vores system dine svar, så du kan lukke siden ned og fortsætte på et senere tidspunkt.

På den måde kan du tænke dine svar godt igennem. Forlade planen og vende tilbage til den – uden at noget går tabt. I sidste ende vil det give dig en bedre forretningsplan til din webshop.

Gør som 0 virksomheder

Brug Danmarks mest anbefalede regnskabsprogram